جونگ هیونهو؛ مردی که ظاهراً عامل شکستهای اخیر سامسونگ است
بسیاری افراد، مسئولیت اشتباهات اخیر و اقدامات مربوطبه کاهش هزینهها در قبال محصولات گلکسی را متوجه تیام رو میدانند؛ اما بهنظر میرسد که او صرفاً مجری دستورات افراد بالادستی بوده است. در مقالهای به نوشتهی سمموبایل، فردی معرفی میشود که تصمیمگیرندهای حیاتی در کسبوکار سامسونگ بهحساب میآید: جونگ هیونهو.
جونگ هیونهو کیست؟
شاید بسیاری نام هیونگهو را نشنیده باشند؛ اما گفته میشود که او عامل اصلی چالشهای فعلی و شکستهای سامسونگ است. جونگ هیونهو در سال ۱۹۸۳ به عنوان کارمند بخش امور مالی بینالملل به سامسونگ پیوست. در طول سالها، او در سلسلهمراتب سازمانی پیشرفت کرد و در سمتهای کلیدی مانند: رئیس گروه مدیریت سامسونگ الکترونیکس در سال ۲۰۰۲، مدیر اجرایی دفتر برنامهریزی استراتژیک در سال ۲۰۰۶ و رئیس تیم پشتیبانی کسبوکار بیسیم سامسونگ در سال ۲۰۰۸ به فعالیت پرداخت.
هیونهو در سال ۲۰۱۰، به ریاست بخش تصویربرداری دیجیتال منصوب شد؛ سمتی که تنها ۶ ماه در آن باقی ماند و سپس بهعنوان رئیس تیم تشخیص مدیریت به دفتر Future Strategy، ارتقا یافت.
پیشرفت سریع هیونهو در رتبههای سازمانی در نظر برخی بهعنوان نشانهای از تواناییهای مدیریتی او تلقی میشد، برخی دیگر این سوال را مطرح کردند که آیا ۶ ماه زمان کافی برای ارزیابی صلاحیت او بود یا خیر. در سال ۲۰۱۴، او مسئولیت ریاست تیم پشتیبانی منابع انسانی در دفتر Future Strategy را بر عهده گرفت.
دفتر Future Strategy در سال ۲۰۱۷ بهدلیل دخالت در رسوایی سیاسی کرهی جنوبی منحل و منجر به خروج موقت هیونهو از سامسونگ شد. در اواخر همان سال، هیونهو به عنوان رئیس گروه ویژهی پشتیبانی کسبوکار (TF) بازگشت، سمتی که مستقیماً تحت نظارت لی جائه یونگ قرار داشت.
نقش هیونهو شامل هماهنگی مسائل کلیدی در میان شرکتهای وابسته به سامسونگ و شکلدهی استراتژی بلندمدت گروه بود. جونگ اغلب به عنوان کنترلکنندهی واقعی کسبوکار الکترونیک سامسونگ توصیف میشود که نفوذ قابل توجهی در پشت صحنه دارد.
لغو پروژهی هستههای سفارشی اگزینوس
در سال ۲۰۱۳، سامسونگ توسعهی هستههای اختصاصی خود بهنام Mongoose را برای رقابت با هستههای مبتنیبر معماری آرم آغاز کرد و اولین تراشهی اگزینوس با این هستهها در سال ۲۰۱۶ عرضه شد؛ اما هیونهو تصمیم گرفت کل تیم Mongoose را تعطیل کند و دلیل آن را عملکرد ضعیف عنوان کرد.
استدلال هیونهو این بود که «نیازی نیست با چنین هزینهی بالایی به طراحی داخلی پایبند باشیم.» نتیجه چه بود؟ توسعهدهندگانِ بااستعداد، سامسونگ را ترک کردند و بسیاری از آنها به رقبایی مانند گوگل پیوستند.
پس از کنار گذاشتن پروژهی Mongoose پیشرفت عملکرد هستههای آرم به میزان قابل توجهی کند شد. دو سال بعد، سامسونگ تلاش کرد تا پروژهی هستهی سفارشی خود را احیا کند؛ اما در آن زمان، رقبایی مانند کوالکام پیشرفت چشمگیری کرده بودند.
دست رد به سینهی اپل
در سال ۲۰۱۹، اپل در جریان اختلاف حقوقی خود با کوالکام، به سامسونگ برای خرید مودمهای اگزینوس مراجعه کرد؛ این فرصتی طلایی برای سامسونگ بود تا کسبوکار مودم خود را گسترش دهد؛ اما جونگ هیونهو این درخواست را قاطعانه رد کرد و گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که منابع سامسونگ را برای استفادهی خارجی فراتر از محصولات گلکسی اختصاص دهیم.» در نتیجه، اپل به کوالکام بازگشت و سامسونگ فرصت مهمی را برای کاهش فاصله با رقبای خود در بازار مودم از دست داد.
مدیری راهبردی یا فردی بدون چشمانداز؟
تصمیمات جونگ هیونهو بحثهای قابل توجهی را در داخل و خارج سامسونگ برانگیخت. درحالیکه برخی او را بهعنوان یک استراتژیست کاهش هزینه که عملیات تولید را سادهسازی کرده میبینند، برخی دیگر استدلال میکنند که انتخابهای کوتاهبینانهی او در مشکلات فعلی سامسونگ نقش داشته است.
مقالههای مرتبط
منتقدان اغلب نقش او را در از بین بردن خطوط نوآوری و از دستدادن فرصتهای استراتژیک، مانند مشارکت با اپل در سال ۲۰۱۹، برجسته میکنند. حرفهی جونگ هیونهو به همان اندازه که با نفوذ قابل توجه او تعریف میشود، با جنجال نیز همراه بوده است.
درحالیکه بسیاری از تصمیمات هیونهو منجر به صرفهجویی در هزینه و افزایش کارایی در کوتاهمدت شد، بهدلیل هدایت سامسونگ به سمت وضعیت بحرانی کنونی مورد انتقاد قرار دارد. تعطیلی تیم توسعهی Mongoose و رد درخواست همکاری با اپل از تصمیماتی هستند که رقابتپذیری بلندمدت سامسونگ را تضعیف کردهاند.